Blogs

0

Hoe kan een bedrijf van een partnership profiteren?

De basis van een goede samenwerking is twee bij elkaar passende partners. Een open deur, zou je zeggen. Waarom kiezen veel organisaties dan nog een sponsordoel die niet bij ze past? En dat terwijl er zoveel kansen zijn wanneer de juiste strategische partner gekozen is.De… Lees meer

0

Landal Greenparks en Right to Play: "Geld is niet het belangrijkste"

Groepsfoto Right To Play LandalGreenparksHet begon drie jaar geleden in Drenthe, in het Land van Bartje. Een medewerker van Landal GreenParks zocht contact met Right To Play om een samenwerking op te zetten voor het zomerprogramma. Deze samenwerking was zo’n schot in de roos, dat afgelopen zomers op meer… Lees meer

1

Bedelmails zijn saai!

Het is die tijd van het jaar. Rond Kerst zijn er velen die denken dat men in commerciële organisaties in het kader van de Kerstgedachte opeens wel budget over heeft voor dat goede doel of die goede zaak. Terwijl het budget van dat jaar al bijna op is en het budget van het komende jaar waarschijnlijk al verdeeld is… Lees meer

1

Heiligt het doel de middelen?

Vorige week donderdag besteedde de Volkskrant aandacht aan de protesten van kunstenaars tegen de sponsoring van Tate door oliemaatschappij BP. Deze protesten zijn een… Lees meer

0

Boskalis en Stichting De Noordzee maken schoon schip met plastic soep.

“Investeer in de relatie, blijf dicht bij de kernwaarden van je organisatie, zorg voor relevantie en gebruik de dynamiek van de samenwerking”, aan het woord is een enthousiaste Arno Schikker. Vanuit zijn rol als Manager Corporate Communicatie Boskalis is hij nauw betrokken bij de sponsoring van de Boskalis Beach Cleanup Tour. Het jaarlijkse evenement is een initiatief van Stichting De Noordzee (SDN). De Tour beoogt meer… Lees meer

0

Vertrouwen maakt van een samenwerking een succes.

Met een samenwerking geeft je de controle voor een deel uit handen, daarmee neemt de kans op fouten toe. Als je dat niet aanvaart, wordt de samenwerking nooit een succes. Wel is het belangrijke om aan het begin van de samenwerking samen vast te stellen wat het resultaat moet zijn. Daarin moet ruimte zijn voor verschillende… Lees meer

0

Waarom kiezen bedrijven toch nog voor sportsponsoring?

Op dit moment besteedt de 50% van de Nederlandse bevolking actief een deel van de vrijetijd als amateur of vrijwilliger aan kunstzinnige en erfgoed-activiteiten. (zie rapport van de Raad van Cultuur) Dit varieert van amateurtoneel tot het uitzoeken van de eigen stamboom. Het vermoeden is dat bovendien de… Lees meer

3

5 mooie voorbeelden van Maatschappelijke Marketing

Hoe betrek je inwoners bij je beleid, of hoe speel je als commerciële partij in op maatschappelijke trends die er spelen?  Er zijn steeds meer voorbeelden van te vinden. Voorbeelden die commerciële partijen kunnen inspireren de verbinding met de samenleving te versterken en die laten zien dat marketing goed werkt bij het nastreven van maatschappelijke doelen. Ik ben vervolgens wel heel  benieuwd naar je mening over deze… Lees meer

2

Shared Value van Porter: nog steeds actueel

Partnerships bieden kansen om waarde te creëren, voor beide partijen. Voor commerciële organisatie zorgen ze voor de verbinding met de samenleving, voor non-profits bieden ze toegang tot middelen voor hen schaarse (kennis, vaardigheiden, geld). Shared Value creëren noemde Porter dit voor het eerst in 2011: zijn stuk in de Harvard Business review geeft een ander kijk op kapitalisme.In het artikel wordt toegelicht hoe… Lees meer

0

Van zakelijke 'liefdadigheid' is nog niemand slechter geworden

Het is prachtig als een commercieel bedrijf onbaatzuchtig is. Zo ook een organisatie, die jaarlijks echt een fors bedrag doneerde aan goede doelen. Alleen het geven van geld, gaf al veel voldoening. Alles wat er extra bijkwam, vonden de bestuurders mooi meegenomen. Dit valt absoluut te prijzen, maar door die onbaatzuchtigheid werden ook kansen gemist. Dit kon ik toch niet laten gebeuren toen mij, als interim adviseur voor deze… Lees meer