0

Landal Greenparks en Right to Play: "Geld is niet het belangrijkste"

Groepsfoto Right To Play LandalGreenparks
Het begon drie jaar geleden in Drenthe, in het Land van Bartje. Een medewerker van Landal GreenParks zocht contact met Right To Play om een samenwerking op te zetten voor het zomerprogramma. Deze samenwerking was zo’n schot in de roos, dat afgelopen zomers op meer dat 20 parken van Landal gasten konden deelnemen aan activiteiten met Right To Play. Net zo min als de bekende Drentenaar Bartje zich in zijn lot wilde schikken, accepteren Landal en Right To Play niet dat er nog steeds kinderen zijn die geen toegang hebben tot sport en spel.

Aan tafel zitten Karijn Akkerman directeur van Right To Play Nederland en Thomas Heerkens algemeen directeur van Landal GreenParks. Ook aanwezig zijn Tanja Roeleveld, verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Landal en Right To Play accountmanager Claire van Bekkum. Toen ik binnenkwam was de inkt van het partnercontract nog niet opgedroogd. Ik merkte gelijk hoe ontspannen de sfeer was. Een mooie cheque met het bedrag van € 35.000 was zojuist door Thomas Heerkens overhandigd aan Karijn Akkerman. Maar, zo benadrukken de aanwezigen: geld is maar één van de aspecten van de samenwerking en niet eens de belangrijkste.

Uit het verhaal dat ik hoor, blijkt dat een samenwerking die klein begon op natuurlijke wijze is uitgegroeid tot een belangrijk partnerschap voor beide partijen. “Bij Landal is er altijd ruimte voor medewerkers om initiatieven te starten als die met Right To Play”, aldus algemeen directeur Thomas Heerkens, “maar niet alle initiatieven groeien uit tot een strategische samenwerking”. Right To Play past bij Landal GreenParks. Tanja Roeleveld vult aan: “Landal wil haar bezoekers een onvergetelijke vakantie bezorgen en daar sluiten de activiteiten die wij met Right To Play organiseren naadloos op aan.”

De afgelopen jaren was het voor Landal het moeilijkste om te kiezen tussen de verschillende mogelijkheden die de samenwerking biedt en om focus aan te brengen in de activiteiten. Er waren zoveel ideeën. Daarnaast ging het vasthouden van het enthousiasme bij de medewerkers van de grootste Nederlandse aanbieder van bungalowparken en het borgen van de kwaliteit niet vanzelf.

Voor Right To Play was het de grootste uitdaging om haar verhaal goed voor het voetlicht te brengen van het Nederlandse publiek. Karijn Akkerman: “Dankzij de inzet van ambassadeurs wordt de verbinding gelegd met thema’s die voor Nederlandse gezinnen herkenbaar zijn”, zoals je aan regels houden, samenwerken en leren om gaan met winnen en verliezen. De afgelopen jaren hebben we steeds geëvalueerd en besproken wat wel, en ook wat niet werkt. Op die manier groeit onze samenwerking.

Doordat de doelgroepen van beide organisaties overlappen, kunnen ze samen activiteiten organiseren die een logische bijdrage leveren aan elkaar doelstellingen. Right To Play helpt Landal GreenParks met de organisatie van sport- en spelactiviteiten voor de gasten van de vakantieparken van Landal.

Wie zijn bij Right To Play betrokken bij de samenwerking met Landal? Claire van Bekkum en Karijn Akkerman kijken elkaar lachend aan: “Wij…., en een stagiair. Elk jaar gaat een stagiair van een sportmarketingopleiding de parken af en geeft uitleg over de activiteiten”. De ideeën worden uiteindelijk uitgevoerd door de teams op de parken. Doordat de medewerkers bij Landal ruimte krijgen op de parken om initiatieven zelf uit te werken, met hulp van Right To Play, blijven zij betrokken bij het verhaal van de samenwerking.

De ambassadeurs spelen hierin een belangrijke rol. Doordat de ambassadeurs, zoals schaatser Bart Veldkamp, hockeyer Floris Evers en snowboarder Nicoline Sauerbreij, activiteiten in de verschillende parken begeleiden, komen de bezoekers van de parken in contact met Right To Play. Zo ervaren ze zelf de activiteiten van de organisatie. Ook hebben de ambassadeurs soms een ander soort rol, Bart Veldkamp gaf bijvoorbeeld het startsein voor een sponsorloop op Landal Hellendoornse Berg.

In 2014 is gestart met een intern programma bij Landal. Hiermee worden de medewerkers nog meer betrokken bij de partnership met Right To Play. Het intensiever betrekken van de omgeving van het park is de volgende stap. Hiermee laat Landal ook in haar omgeving zien wat ze samen met Right To Play doen. Een waardevolle stap, omdat op die manier steeds meer Nederlanders bekend worden met haar organisatie en ambities. Voor Landal is dit een mooie kans de band met de omwonenden van de parken te versterken. Deze initiatieven zorgen ervoor dat het partnerschap steeds verder groeit.

Hoe zien beide partijen de toekomst? Het plan is om de huidige samenwerking voort te zetten en tegelijkertijd elk jaar de aanpak te verbeteren en uit te bouwen. Nu zijn de activiteiten nog voornamelijk in de zomer, straks gedurende het hele jaar. Beide partijen hoeven niet lang na te denken over de sleutel van dit succes: “Wederzijds respect en gebruik maken van elkaars kracht”. 

Categories: Duurzaam, geld, Partnership, Sponsoring, Sport

Tags: LandalGreenparks, sponsoring, Partner, Sportmarketing, Right To Play, Samenwerken

Comments: No comments yet

Post a comment