3

5 mooie voorbeelden van Maatschappelijke Marketing

Hoe betrek je inwoners bij je beleid, of hoe speel je als commerciële partij in op maatschappelijke trends die er spelen?  Er zijn steeds meer voorbeelden van te vinden. Voorbeelden die commerciële partijen kunnen inspireren de verbinding met de samenleving te versterken en die laten zien dat marketing goed werkt bij het nastreven van maatschappelijke doelen. Ik ben vervolgens wel heel  benieuwd naar je mening over deze voorbeelden.

In het kort 5 voorbeelden voor jullie op een rijtje:

  1. ZwerfafvalDe gemeente Toronto heeft een campagne gelanceerd tegen zwerfafval (zie foto). Op de posters zie je afval van bekende merken met de woorden Lazy, Selfish of Lowlife als nieuwe (ken)merken van je afval op straat dumpen. De campagne is een onderdeel van Livegreen Toronto (via de gemeentesite) met programma’s gericht op verschillende doelgroepen in Toronto. Ik krijg er een opgeruimd gevoel bij :-)
  2. In Peru moeten mensen meer lachen. Dat is echt waar! De happiness index plaatste Peru onderaan de lijst van landen die het minst happy zijn. Coca Cola sprong hierop in door in Peru zo’n 30 fotohokjes te plaatsen. Deze hokjes maakte alleen maar foto’s wanneer de mensen aan het (glim)lachen waren. Volgens Coca Cola werden in de eerste maand van de actie 450.000 van de 500.000 foto’s ‘happy’ foto’s ingediend bij de overheid voor op identiteitsbewijzen. Wetenschappelijk onderzoek h