3

5 mooie voorbeelden van Maatschappelijke Marketing

Hoe betrek je inwoners bij je beleid, of hoe speel je als commerciële partij in op maatschappelijke trends die er spelen?  Er zijn steeds meer voorbeelden van te vinden. Voorbeelden die commerciële partijen kunnen inspireren de verbinding met de samenleving te versterken en die laten zien dat marketing goed werkt bij het nastreven van maatschappelijke doelen. Ik ben vervolgens wel heel  benieuwd naar je mening over deze voorbeelden.

In het kort 5 voorbeelden voor jullie op een rijtje:

  1. ZwerfafvalDe gemeente Toronto heeft een campagne gelanceerd tegen zwerfafval (zie foto). Op de posters zie je afval van bekende merken met de woorden Lazy, Selfish of Lowlife als nieuwe (ken)merken van je afval op straat dumpen. De campagne is een onderdeel van Livegreen Toronto (via de gemeentesite) met programma’s gericht op verschillende doelgroepen in Toronto. Ik krijg er een opgeruimd gevoel bij :-)
  2. In Peru moeten mensen meer lachen. Dat is echt waar! De happiness index plaatste Peru onderaan de lijst van landen die het minst happy zijn. Coca Cola sprong hierop in door in Peru zo’n 30 fotohokjes te plaatsen. Deze hokjes maakte alleen maar foto’s wanneer de mensen aan het (glim)lachen waren. Volgens Coca Cola werden in de eerste maand van de actie 450.000 van de 500.000 foto’s ‘happy’ foto’s ingediend bij de overheid voor op identiteitsbewijzen. Wetenschappelijk onderzoek heeft eerder ook bewezen dat als je mensen laat glimlachten tijdens een taak ze positiever zijn over de uitkomsten van die taak. Meer info over het onderzoek is hier te vinden. 
  3. Toen het gebruik van marihuana in Colorado legaal werd wilde het verkeersbureau van Colorado graag een campagne ontwikkelen die het gebruik van drug bij het rijden wel ontmoedigt. Hiervoor maakte ze drie grappige filmpjes van mensen die high waren en daardoor bepaalde alledaagse activiteiten niet meer konden uitvoeren. Filmpjes gingen redelijk goed, met 380.000 views voor de meest succesvolle.  
  4. Chili introduceerde afgelopen maart via het ministerie van sociale ontwikkeling een app voor de visueel beperkte Chileen. De app Te Guio (vertaald: Ik leid je) helpt de mensen bij het gebruik van metro stations. Via NFC maakt de app verbinding met lokale plekken in het station en geeft dan via spraaktechnologie informatie over vertrektijden, lokale diensten die aanwezig zijn en natuurlijk op welk platform je staat te wachten..
  5. MomConnectIn ontwikkelingsgebieden is waarde creatie op zijn mooist, vind ik. MomConnect biedt moeders gratis pre- en postnatale zorg via mobiel. Vrouwen krijgen wekelijks SMS berichten met algemeen advies over hun zwangerschap en instructies waar ze de prenatale klassen kunnen bijwonen. Ze kunnen ook gratis berichten sturen met algemene zwangerschap vragen en zorgen die ze hebben. MomConnect werd ontwikkeld door de Praekelt Foundation, Jembi Health Systems (een NGO)  en het Zuid-Afrikaanse ministerie van Volksgezondheid.

Ik vind dat er steeds meer mooie voorbeelden te vinden zijn waarbij een commerciële partij ook maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Mooi is dan ook, om te zien dat ze zich verbinden aan goede doelen, of waarde creëren voor een lokale omgeving of bepaalde doelgroep. Dat gaat ook steeds verder dan sponsoring alleen. Dat is daadwerkelijk actie ondernemen en een feitelijke bijdrage laten zien. Daar moet toch iedereen gelukkiger van worden?

Voor degenen die dachten dat marketing een puur commerciële aangelegenheid is. Is je mening bijgesteld? Of gaat Coca Cola volgens jou te ver met een dergelijk initiatief?

Heb jij ook een leuk voorbeeld? Ik hoor het graag in de comments.

Met dank aan trendwatching.com voor voorbeelden uit de government en public sector trend datatbase. Deze blog verscheen eerder in iets andere versie op linkedin.

Categories: Duurzaam, Informatief, Marketing

Comments: 3 Comments

3

Comments

  • Comment by Sabine Meijerink on 14 November 2014 9:00 pm

    Maatsc marketing kan heel verfrissend zijn. Door commercieel gewin niet als uitgangspunt te nemen geef je een merk een sociaal gezicht. Belangrijke overwegingen zijn wel of maatsch marketing past bij de bedrijfsfilosofie en imagobeleid.

    Bij de onderstaande voorbeelden vraag ik me echt af of ze effect sorteren:
    Nr1 is grappig bedacht maar je merk ligt letterlijk op straat. Moet je willen als merk☺.
    Nr2 is m.i. niet uitvoerbaar. Slechtzienden die een smartphone gebruiken?!
    Nr5 hoeveel mob.fongebruikers lopen er rond in Afrikaanse ontwikkelingslanden.

    Dank je voor dit blog, was leuk om te lezen en even over na te denken!

  • Comment by Jeroen Bakker on 24 November 2014 11:31 am

    @Sabine, dank voor je reactie! Helemaal met je eens dat een sociaal gezicht veel kan doen voor je merk. Ik zal graag de voorbeelden nog iets toelichten in de context van je opmerkingen.

    Nummer 1 is een campagne van de gemeente Toronto die gebruikt maakt van zwerfafval. Je naam ligt dan inderdaad letterlijk op straat (zie de foto). Hierbij kun je misschien mooi inhaken op de campagne door vanuit je merk een bijdrage te leveren aan het zwerfafval (schoonmaakacties, extra prullenbakken sponsoren etc.

    Nummer 2: de audio en haptische functies van de telefoon brengen natuurlijk mogelijkheden waarbij je je ogen niet meer nodig hebt ;-). Het is een groot succes in chilli: http://www.metro.cl/noticias/detalle/215a71a12769b056c3c32e7299f1c5ed

    nummer 5: de mobiele telefoon is een van de grootste drijvers van ontwikkeling in Afrikaanse ontwikkelingslanden met meer dan 650 miljoen gebruikers (juli 2013). Een interessant verhaal daarover vind je hier: http://www.grensverleggers.nl/2013/07/het-gebruik-van-de-mobiel-in-afrika-en-hoezeer-wij-achterlopen/

    beetje extra context gekregen bij de voorbeelden zo?

  • Comment by Henk Bakker, vader van Jeroen on 7 April 2015 4:16 pm

    Goed bezig Jeroen! Trots op je!

Post a comment