0

Sponsoring via een stichting: goed idee of afkoop van verantwoord ondernemen?

Locale verbinding Shared ValueIn de USA is een een veel voorkomend verschijnsel: een aparte stichtingen opgericht door bedrijven voor sponsor doeleinden. Werken met een stichting zorgt voor een fiscaal voordeel. Het nadeel is echter dat de stichting ervoor kan zorgen dat maatschappelijke betrokkenheid deels buitende de organisatie gelegd wordt.

Via een stichting krijgen medewerkers bijvoorbeeld de kans om zelf community doelen te kiezen. Het mooie is dat medewerkers zelfs in hun omgeving kunnen helpen waar het nodig is. Het verhoogt dus de betrokkenheid van de medewerkers en bij de samenleving. Door de 'knip' die een stichting legt met de organisatie verkleint het echter de kans dat de organisatie er van leert, mede omdat de link met de core business van het bedrijf vaak niet gelegd wordt. De activiteiten raken daardoor ook minder snel de kerncompetenties van de medewerkers. Bovendien kan het het idee voeden dat een bedrijf geen maatschappelijk relevante bijdrage hoeft te geven en dit ‘gecompenseerd’ kan worden. Bedrijven met een foundation waar alle sponsorgelden ondergebracht zijn, maken minder snel een connectie die een ‘shared value’ aanpak mogelijk maakt. Een stratigische partnership vanuit een stichting is eigenlijk onmogelijk omdat een stichting een aparte organisatie is. 

Toch zijn er mooie voorbeelden van stichtingen, waarbij bovenstaande nadelen geen rol spelen, bijvoorbeeld omdat de stichting slechts een van de sponsordoelen is van de organisatie. Een voorbeeld is ‘Wings of Support’ opgericht door de medewerkers van KLM en Martinair. Deze opereert zelfstandig en los van deze bedrijven, maar wel gesteund wordt door KLM. Bovendien is deze ontstaan vanuit de de kenmerken van werken voor een luchtvaartmaatschappij: de medewerkers komen overal ter wereld mensen tegen die ze willen helpen. Een ander mooi initiatief  is de ‘Foundation’ van ABN AMRO. Deze is ontstaan uit de Fortis stichting en wordt nu na de fusie voortgezet op vergelijkbare wijze. Het is geen vervanging van het sponsorbeleid en biedt aanvullende mogelijkheden voor medewerkers om een maatschappelijke bijdrage te leveren naast hun werk. 

Met andere woorden: een stichting kan aanvullend zijn op de sponsoring en partnering activiteiten, maar deze kan het aangaan van maatschappelijke verbinding in de weg staan als alle sponsorgelden in een stichting ondergebracht worden. Via een aparte stichitng is een niet mogelijk een partnership met een non-profit aan te gaan.

Hoe denken jullie hierover? Wie heeft er interessante voorbeelden van stichtingen en hun rol bij de maatschappelijke betrokkenheid van medewerkers? Kennen jullie nog meer voor- of nadelen? 

 

Categories: Duurzaam, Sponsoring, geld

Tags: sponsoring, Maatschappelijk verantwoord, duurzaamheid, Duurzaam, stichting, KLM, ABN AMRO

Comments: No comments yet

Post a comment