1

Stichting Roparun financiert startup: omgekeerde wereld?

KonneKt Jungle: spel voor kinderen in quarantaine.In Schiedam zit ik aan tafel met twee bevlogen mannen, Michael Beenhakker en Job Jansweijer. Aanleiding is de sponsoring door de Stichting Roparun aan KonneKt, een start up die een spel heeft ontwikkeld voor kinderen in quarantaine. Roparun, die jaarlijks een internationale estafetteloop organiseert, bleek de ideale financier te zijn om de eerste 200  –spellen in productie te kunnen nemen. Er volgt een interessant gesprek over leven met kanker, een niet alledaagse sponsoring, idealen en design. En het toeval wil dat onze Koningin juist op dat moment een informeel bezoek brengt aan het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie.

Michael Beenhakker is -na de verkoop van zijn familiebedrijf- sinds 2007 actief voor Roparun en sinds 2011 als directeur. Hij vertelt vol trots over de jaarlijkse estafetteloop van meer dan 500 kilometer van Parijs en Hamburg naar Rotterdam. In teams van acht, leggen de lopers ieder gemiddeld zo’n 65 kilometer af. De sporters brengen jaarlijks 99% van de ongeveer € 5 miljoen inkomsten van Roparun bij elkaar. En de teams zijn ook nog eens afhankelijk van verzorgers, allemaal vrijwilligers. De sponsorgelden worden besteed aan mensen met kanker, in de meeste gevallen niet terminale patiënten. Roparun ondersteunt uitsluitend initiatieven, die uiteindelijk op eigen benen kunnen staan. Naast KonneKt is de techniek voor hoofdhuidkoeling een mooi voorbeeld, waarmee  haaruitval als gevolg van chemotherapie kan worden voorkomen of in elk geval verminderd.

Het contact tussen Job en Michael begon met een artikel in het Financieel Dagblad dat op een zaterdagmorgen op de deurmat viel bij een van de bestuursleden van Roparun. De krant berichtte over de ambities van Job om het spel KonneKt te gaan produceren. Er lag een goed uitgewerkt plan, maar het geld ontbrak om te kunnen doorpakken. Job  heeft het spel ontwikkeld tijdens zijn afstudeerproject en in samenwerking met het Prinses Máxima Centrum. Hiermee haalde hij in 2013 zijn Master Design for Interaction aan de TU Delft.   

Sociaal ondernemen of commercieel sponsoren?
Op mijn vraag of er met de sponsoring van KonneKt geen sprake is van de omgekeerde wereld, omdat een start up met commerciële ambities gesponsord wordt door een fondsenwervende stichting, wordt wenkbrauw fronsend gereageerd. Michael: “Als wij KonneKt niet zouden sponsoren, zou het spel er nu zeker nog niet zijn geweest. En de productie draagt bij aan onze ambitie het leven van mensen -in dit geval kinderen- met kanker te veraangenamen”. Job ziet KonneKt niet als een commerciële onderneming, maar als een social enterprise: “Ik hoef er echt geen dik salaris aan over te houden”. Dit blijkt wel uit het feit dat hij veel onbezoldigde uren in het traject heeft gestoken, wat ook door Michael wordt beaamd. “Ik zie het als een uitdaging ruim onder de begroting te blijven, die ik met Roparun ben overeengekomen.” Tijdens de bijeenkomsten waar het netwerk van Roparun op de hoogte werd gebracht van KonneKt, werd ook heel enthousiast gereageerd. Michael: “De lopers en vrijwilligers realiseren zich dan nog beter, waar zij zich voor inspannen. Dit project is heel tastbaar en het idee is simpel en sympathiek”.

Goede klik
Job zat nog in een fase van crowdfunding via Kickstarter, die minder succesvol bleek dan gehoopt. Een paar belangrijke lessen die hij hieruit heeft getrokken: zorg dat het technisch heel simpel is om geld over te kunnen maken (betalen via iDEAL was geen optie) en zoek een crowdfunding site die aansluit bij de doelgroepen die je voor ogen hebt. Zo bleek Kickstarter ook met name publiek te trekken die iets voor zichzelf willen kopen, in plaats van te doneren voor een ideaal. Gelukkig sloten Job zijn ambities wel aan bij de voorwaarde die Roparun stelt dat minimaal 80% van de spellen terecht moet komen op een afdeling oncologie. Door de donatie is het mogelijk de eerste 200 spellen te produceren en daarna moet KonneKt zelfvoorzienend zijn. Michael voegt hier nog aan toe, dat het hebben van een klik minstens zo belangrijk is als de harde criteria waarop Roparun selecteert.

Na een pragmatisch overleg kwamen de heren vrij snel tot overeenstemming. En hoewel Michael dat cliché vindt, onderstreept het wel de Rotterdamse mentaliteit. Roparun was bereid € 49.000 te investeren in KonneKt. De productie van de spellen ging van start en regelmatig verscheen er een bericht in Michael zijn mailbox, dat er 9.600 magneetjes, 10.000 zuignapjes of een partij ‘schuimrubber’(EVA-foam voor de kenners) waren binnengekomen. Doordat Job zich al sinds 2013 had verdiept in het productieproces en de daaraan gekoppelde begroting, kon er na het eerste contact met Roparun snel worden geschakeld. Nauwelijks een jaar later zijn de eerste spellen een feit, waarvan er zelfs al een de dag vòòr ons gesprek en het Koninklijk bezoek werd afgeleverd bij het Prinses Máxima Centrum. 

KonneKt spel voor kinderen in quarantaine

Doelstellingen die verbinden
Tijdens het afstudeerproject van Job zijn kinderen van het Emma Kinderziekenhuis (Amsterdam), het Sophia kinderziekenhuis (Rotterdam) en het Wilhelmina kinderziekenhuis (Utrecht) geïnterviewd en betrokken bij de ontwikkeling en het testen van zijn spel. Dankzij KonneKt en de eenmalige sponsoring van Roparun kunnen geïsoleerde kinderen in kinderziekenhuizen nu met hun leeftijdgenoten spelen. KonneKt verandert het raam tussen hun kamer en de gang van een barrière in een canvas voor spel voor kinderen vanaf drie jaar. Want zoals Job zegt: “Wat ik vooral geleerd heb tijdens dit project, is dat zieke kinderen vooral kind blijven”.  Isolatie tijdens opname in het ziekenhuis komt redelijk vaak voor en kan soms wel vier maanden duren.

Het KonneKt-spel is een winnende inzending van de internationale Interaction Design Awards en genomineerd voor de Conceptual Design for Healthcare Innovation Award. Erkenning vanuit zowel de ontwerp- als uit de medische wereld dus! En dat zit ‘m ook in de details, zoals de wens van pedagogisch medewerkers om de onderdelen van het spel te kunnen wassen. Zieke kinderen zijn immers heel kwetsbaar. De onderdelen worden daarom geleverd met een waszak en dito voorschrift, zodat deze  gemakkelijk gereinigd kunnen worden. Verder speelt KonneKt in op de drie verschillende behoeften van spelende kinderen. De spelers kunnen de elementen gebruiken om bijvoorbeeld te dammen, te schaken of boter-kaas-en-eieren te spelen. De knutselaar wordt op zijn wenken bediend, omdat je met de elementen mooie dingen kunt maken. De avonturier tenslotte kan de grenzen op zoeken door zijn tegenstander uit te dagen.

Roparun zaterdag 2014Filosoferen over de toekomst
En hoe nu verder, nu het grootste deel van de samenwerking erop zit? Job is niet snel tevreden en hij wilde nog een paar puntjes op de i zetten, voordat hij de definitieve bestelling ging doen van de eerste 200 spellen. Die instelling past ook bij de sporters van Roparun. Je loopt immers niet zo maar van Parijs of Hamburg naar Rotterdam. Die bevestiging kreeg ik zelf onlangs uit de eerste hand toen ik op een feestje stom toevallig een Roparun-loper tegen het lijf liep. Michael: “Nog even en de eerstvolgende Roparun vindt plaats. Met Pinksteren verschijnen 319 teams aan de start om opnieuw geld in te zamelen voor mooie projecten, daarop ligt nu onze focus”. Job: “Het liefst wil ik naast KonneKt bij een ontwerpbureau gaan werken om samen met collega’s meer mooie dingen te kunnen maken voor mensen, die dat nodig hebben. De meeste bedrijven concentreren zich al op de massa en hebben een meer commerciële insteek. Mijn ambitie ligt in het maken van het verschil”.

Beide heren spelen nog wat met een van de drie pakketten die op tafel liggen en filosoferen over het overhandigen van de spellen in bijvoorbeeld Hamburg. En op het raam van mijn kantoor heeft een KonneKt-vogel inmiddels vleugels gekregen. Binnenkort is het de beurt aan de kinderen om op te gaan in hun spel en zich naast hun ziekte vooral kind te kunnen voelen.

Categories: geld, Sponsoring, Samenwerken, Sport, Duurzaam

Tags: sport, spel, stichting, sociaal ondernemen, sponsoring, roparun, stichting roparun, samenwerking, partnership, Samenwerken, Sponsor, sponsorloop, Kinderen

Comments: 1 Comment

1

Comment

  • Comment by anja on 18 May 2015 1:45 pm

    hallo Astrid,
    heel leuk om te lezen, goed interview !
    hartelijke groet,
    anja

Post a comment