Door wie?

Ilonka Coenraad

Ilonka Coenraad - Foto Bruno van den Elshout

Als interim adviseur en manager marketing & communicatie werkt Ilonka Coenraad via The Blue Energy Company  in allerlei soorten organisaties. Tot 2007 werkte zij bij de ING in verschillende rollen als adviseur en teamleider bij onder meer Postbank, ING Bank en Nationale Nederlanden. Als zelfstandig ondernemer is zij zowel bij Naturalis, KLM, als Het Scheepvaartmuseum als afdelingshoofd, projectleider en/of adviseur betrokken geweest bij het opzetten en onderhouden van samenwerkingen tussen organisaties.

Ilonka beweegt zich graag in de 'tussenruimte' en in veranderende omgevingen waar nieuwe initiatieven vorm krijgen, om verbindingen te leggen en waarde te creëren. Het gebied tussen commerciële en not-for-profit organisaties is op dit moment zo’n omgeving. De komende jaren gaan hier veel samenwerkingen ontstaan. De manier waarop we naar de wereld kijken is aan het veranderen, nieuwe inzichten over waarden zijn noodzakelijk.  Het denken over commercieel en niet-commercieel als  verschillende gescheiden werelden verandert mee en dat zorgt voor nieuwe mogelijkheden. 

View Ilonka Coenraad's LinkedIn profileView Ilonka Coenraad's profile

twitter.com/ilonkaac
ilonkaac.wordpress.com

0

Waarom kiezen bedrijven toch nog voor sportsponsoring?

Op dit moment besteedt de 50% van de Nederlandse bevolking actief een deel van de vrijetijd als amateur of vrijwilliger aan kunstzinnige en erfgoed-activiteiten. (zie rapport van de Raad van Cultuur) Dit varieert van amateurtoneel tot het uitzoeken van de eigen stamboom. Het vermoeden is dat bovendien de… Lees meer

2

Shared Value van Porter: nog steeds actueel

Partnerships bieden kansen om waarde te creëren, voor beide partijen. Voor commerciële organisatie zorgen ze voor de verbinding met de samenleving, voor non-profits bieden ze toegang tot middelen voor hen schaarse (kennis, vaardigheiden, geld). Shared Value creëren noemde Porter dit voor het eerst in 2011: zijn stuk in de Harvard Business review geeft een ander kijk op kapitalisme.In het artikel wordt toegelicht hoe… Lees meer

2

Het Mauritshuis en Shell: Realisme & Vertrouwen.

Op 9 oktober zit ik bij het Mauritshuis voor een afspraak met Boudewijn Koopmans, Hoofd Development. Hij werkte eerder bij het Cobra Museum en is tijdens het uitbreidingsproject bij het Mauritshuis aan de slag gegaan. Ik spreek Boudewijn over de samenwerking met Shell. Een mooi voorbeeld aan een goede samenwerking, terecht genomineerd voor de Sponsor Ring, zoals blijkt op 16 oktober 2014.Voor Boudewijn is duidelijk dat de match verder… Lees meer

0

5 stappen naar een goede partnership

Kunst op het Voorhout in Den HaagMet het minder worden van de inkomstenstromen voor culturele instellingen, wordt de noodzaak om sponsoren te vinden steeds groter. Veel organisaties vinden het lastig een keuze te maken wie ze voor sponsoring moeten benaderen. De grootste organisatie met het meeste budget is dan vaak een… Lees meer

0

Jammer van de titel: '...de jacht op geld.'

‘Show me The Money. Verhalen over de jacht op geld’ is het nieuwste boek van sponsorexpert Marcel Beerthuizen. Het boek werd maandag 29 september 2014 gepresenteerd in het Rijksmuseum.Het eerste wat ik denk is: ‘Jammer van de titel.’ Volgens mij is de grootste… Lees meer

2

Cultuursponsoring bij ABN AMRO draait om partnerships

Voor deze blog (site) ben ik onder meer op zoek naar de staat van de cultuursponsoring bij bedrijven en hun wens om partnerships aan te gaan. Mijn eerste gesprek hierover is bij ABN AMRO. Ik spreek Ilona Roolvink, Sponsoring Manager bij ABN AMRO, die al vóór de fusie bij Fortis Bank Nederland… Lees meer

0

Partnerships met culturele instellingen, waarom eigenlijk (niet)?

Partnerships met culturele instellingen, waarom eigenlijk (niet)?In juli publiceerde de Raad van Cultuur een rapport waar ondermeer in staat dat “Sponsoring van kunst en cultuur afneemt en samenwerking tussen bedrijfsleven en kunstinstellingen complexer wordt.”Uit een onderzoek van Hendrik Beerda waar ik eerder naar… Lees meer

0

Wanneer verschuift de focus in sponsoring van sport naar cultuur?

De balans tussen sport en cultuurDe overheid heeft de culturele sector de opdracht gegeven om meer samen te werken, ook buiten de eigen kring. Tegelijkertijd zoeken veel bedrijven naar een manier om hun merk te versterken. Story telling en content marketing zijn op het moment leidend in marketing. Bedrijven willen een passend verhaal… Lees meer

2

De Cultuurverkenning: samenvatting van de trends

Vorig week verscheen het rapport van de Raad van Cultuur:
 De Cultuurverkenning. Voor wie snel wil weten wat de gesignaleerde trends zijn, heb ik hieronder de belangrijkste opmerkingen uit  het rapport verzameld.Algemene observatie: 
Bijna de helft van de Nederlandse bevolking besteedt actief een deel… Lees meer