Nieuwe reacties

  • Katja Staring replied to De leefbaarheid van Amsterdam en is het nut van cultuur meetbaar? on 10 April 2015 8:33 pm

    Ha Ilonka, ik mis eigenlijk in het rijtje van Mercer nog een elfde punt voor leefbaarheid, zowel in een woonomgeving als in een bedrijf: die van de communicatie, interactie, oprechte wederzijdse belangstelling, warmte en het gevoel 'ergens bij te horen' (community). Dat is op een plek waar je woont of werkt behoorlijk belangrijk voor je algemeen welbevinden. Als dat namelijk in de haak is, zal iedereen daar ook in willen investeren en bijdragen.

  • Henk Bakker, vader van Jeroen replied to 5 mooie voorbeelden van Maatschappelijke Marketing on 7 April 2015 4:16 pm

    Goed bezig Jeroen! Trots op je!

  • Robert Cabri replied to Bedelmails zijn saai! on 23 December 2014 4:35 pm

    Ik heb het idee dat bedrijven schieten met hagel. Zoals je aangeeft is het gericht kijken naar je mogelijke sponsoren een lucratievere oplossing dan hetzelfde mailtje rond te sturen naar diverse organisaties.

  • menno heling replied to Heiligt het doel de middelen? on 16 December 2014 7:08 am

    Waarom weer regelgeving? Dan kan iedereen zich daar weer achter verschuilen of over onderhandelen. Zie de sponsoring als een kans om de conversatie met een sponsorende organisatie aan te gaan. Probeer in het contract mee te nemen dat er ook een kritische component in het sponsorship kan zitten. En het Tate kan niet spreken voor de kunstenaars die er exposeren. Dat is aan BP uit te leggen.
    Zoek het directe contact juist op, en als een sponsor zich terugtrekt, heeft hij/zij iets dubbel uit te leggen. Met deze houding voorkom je dat er weer een scheidslijn tussen foute en goede bedrijven wordt getrokken. Vaktijdschrift MMNieuws over cultureel ondernemerschap schrijft hier regelmatig over.

  • Jeroen Bakker replied to 5 mooie voorbeelden van Maatschappelijke Marketing on 24 November 2014 11:31 am

    @Sabine, dank voor je reactie! Helemaal met je eens dat een sociaal gezicht veel kan doen voor je merk. Ik zal graag de voorbeelden nog iets toelichten in de context van je opmerkingen.

    Nummer 1 is een campagne van de gemeente Toronto die gebruikt maakt van zwerfafval. Je naam ligt dan inderdaad letterlijk op straat (zie de foto). Hierbij kun je misschien mooi inhaken op de campagne door vanuit je merk een bijdrage te leveren aan het zwerfafval (schoonmaakacties, extra prullenbakken sponsoren etc.

    Nummer 2: de audio en haptische functies van de telefoon brengen natuurlijk mogelijkheden waarbij je je ogen niet meer nodig hebt ;-). Het is een groot succes in chilli: http://www.metro.cl/noticias/detalle/215a71a12769b056c3c32e7299f1c5ed

    nummer 5: de mobiele telefoon is een van de grootste drijvers van ontwikkeling in Afrikaanse ontwikkelingslanden met meer dan 650 miljoen gebruikers (juli 2013). Een interessant verhaal daarover vind je hier: http://www.grensverleggers.nl/2013/07/het-gebruik-van-de-mobiel-in-afrika-en-hoezeer-wij-achterlopen/

    beetje extra context gekregen bij de voorbeelden zo?

  • Steven de Groot replied to Heeft Schoonheid een plek in organisaties? on 18 November 2014 1:55 pm

    Heel mooi Marius!
    Zie ook mijn promotie-onderzoek naar schoonheid in organisaties

    http://repository.tue.nl/774529

    en filmpje http://www.mooiebedrijven.nl/schoonheid-in-organisaties/

    Gr Steven

  • Sabine Meijerink replied to 5 mooie voorbeelden van Maatschappelijke Marketing on 14 November 2014 9:00 pm

    Maatsc marketing kan heel verfrissend zijn. Door commercieel gewin niet als uitgangspunt te nemen geef je een merk een sociaal gezicht. Belangrijke overwegingen zijn wel of maatsch marketing past bij de bedrijfsfilosofie en imagobeleid.

    Bij de onderstaande voorbeelden vraag ik me echt af of ze effect sorteren:
    Nr1 is grappig bedacht maar je merk ligt letterlijk op straat. Moet je willen als merk☺.
    Nr2 is m.i. niet uitvoerbaar. Slechtzienden die een smartphone gebruiken?!
    Nr5 hoeveel mob.fongebruikers lopen er rond in Afrikaanse ontwikkelingslanden.

    Dank je voor dit blog, was leuk om te lezen en even over na te denken!

  • ilonka replied to Shared Value van Porter: nog steeds actueel on 9 November 2014 4:37 pm

    Beste Chris,

    Goed punt, alles staat en valt bij de interpretatie van de begrippen. Welvaart is mi. ook dus ook duurzaamheid, dus geluk en gezondheid in de ruimste zin van het woord. De vraag is of Landrover dezelfde interpretatie heeft. Dus Landrovers die niet vervuilend zijn, zou dus een ambitie moeten zijn.

  • Chris Slappendel replied to Shared Value van Porter: nog steeds actueel on 9 November 2014 8:07 am

    Dag Ilonka, ik ben het niet helemaal met je eens.

    Ik geloof erg in CSV van Porter maar de welvaart in de wereld zorgt er juist voor dat de wereld ten onder gaat. Afgelopen week heeft de VN eindelijk toegegeven dat global warming een ernstige bedreiging vormt. En de vervuiling, veroorzaakt door mensen, zorgt ervoor dat veel dier/plantsoorten bedreigd worden. Last but not least is welvaart de reden van ontbossing en steeds verdergaande druk op watervoorziening. Hoe meer mensen een auto als Landrover kunnen kopen, of spullen bij Ikea kunnen kopen, of coca-cola kunnen kopen, hoe beroerder het wordt.

    Een lange termijn visie om de wereld welvarender te maken, zal alleen maar leiden tot grotere problemen. Dit is juist niet in de gedachte van Porter, die natuur ook een belangrijke stakeholder vindt.

  • Petra replied to Het Mauritshuis en Shell: Realisme & Vertrouwen. on 6 November 2014 9:52 am

    Interessante samenwerking. Nooit geweten; mooi.

Back Next