0

Waarom de ABN AMRO Uitmarkt Business Dag?

ABN AMRO Uitmarkt Businessdag
De Uitmarkt, de landelijke opening van het culturele seizoen, is bekend bij een breed publiek. Dit geldt minder voor de ABN AMRO Uitmarkt Business Dag, die direct vooraf gaat aan het driedaagse culturele evenement.  Waarom besteedt deze bank haar kostbare sponsorgeld aan cultuur?

Het Concertgebouw in Amsterdam was vrijdagmiddag 28 augustus de thuishaven van cultureel Nederland. Genodigden waren managers uit de culturele en zakelijke sector, fondsen en andere belangstellenden, onder wie Waarde(n)maken. Het werd een interessante middag met speeddatesessies, drie prominente sprekers en break out workshops. Voor de speeddatesessie stonden ruim dertig experts klaar om hun kennis te delen op het gebied van bijvoorbeeld publiekbereik, sponsoring & partnerships en subsidieaanvragen. Alle genodigden konden zich vooraf aanmelden voor een ‘date’ met een van deze experts.

Onder professioneel dagvoorzitterschap van Thérèse van Schie werd door Frans van der Avert, Directeur Amsterdam Marketing en Eran Habets, Managing Director ABN AMRO Mees Pierson de aftrap gedaan van het plenaire deel. Toen begon het me een beetje te dagen waarom cultuur zo’n belangrijke plaats inneemt in onze samenleving, en de ABN AMRO hier zo veel tijd en energie in steekt. Wist je dat er meer mensen een kaartje kopen voor een theater, dan voor een voetbalwedstrijd? Voor mij was dit een complete verrassing. Ilona Roolvink, Senior Sponsormanager Kunst & Cultuur ABN AMRO en mede initiatiefnemer van de Uitmarkt Business Dag: “We willen een bijdrage leveren aan het verder versterken van de culturele sector. Samenwerken, kennisdelen en netwerken, zijn daarvoor de belangrijke ingrediënten”.

Maar hoe geef je op een goede manier betekenis aan cultuur? De rode draad van de sprekers in de grote zaal was wel het thema om je publiek niet te zien als klant maar als gast. Volgens de eerste spreker Jan Gunnarsson, schrijver van het boek Hostmanship, The Art of Making People Feel Welcome heeft de Nederlandse cultuursector alles in zich om onderscheidend te kunnen zijn. Het is de kunst de gevoelige snaar te raken bij je publiek. De volgende deskundige op het podium, Ruth Mackenzie, artistiek directeur van het Holland Festival huldigde evenals haar voorganger het principe dat goed gastheerschap je bezoekers vrijheid biedt en de beleving waardevoller maakt. Ruth is er daarnaast van overtuigd dat je publiek eerder geneigd is iets nieuws te proberen als je iets een keer gratis aanbiedt. Mensen blijven anders in zekerheid hangen. De zaal kreeg vervolgens de vraag voorgelegd hoe je een langdurige relatie kunt opbouwen met je (gratis) bezoekers. Hierover kon tijdens de nazit nog uitvoerig worden gediscussieerd. Als laatste was het woord aan Richard Radcliffe een expert op het gebied van fondsenwerving, met een specialisme in nalatenschappen. Hij verraste de zaal door de dame die naast hem zat uit te nodigen op het toneel, om haar daarna spontaan ten huwelijk te vragen. Op humoristische wijze maakte hij haarscherp dat je niet zo maar met elkaar in zee gaat. Je zult je eerst in de ander moeten verdiepen om echt iets voor elkaar te kunnen betekenen.

In het laatste deel van deze middag konden de deelnemers kiezen uit zeven break- out sessies. Variërend van het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap, tot toezichthouden en de kunst van het vooruitkijken. Ilona: “Duurzame waardecreatie vraagt om creativiteit en nieuwe vormen van samenwerken. Onze Uitmarkt Business Dag is voor ons een belangrijke manier om onze bancaire kennis, ons netwerk en ervaringen te delen. We kennen allemaal de waarde van cultuur, maar cultuur vraagt ook om ondernemershap in veranderende tijden. En juist hierin nemen wij als bank het voortouw”.

Tijdens de break out sessies valt het me op dat buiten op het Museumplein de muziek aanzwelt, terwijl wij in het Concertgebouw intensief met elkaar in gesprek zijn. De omgekeerde wereld zou je denken als de muziek die niet vanuit het Concertgebouw, maar vanaf het Museumplein ten gehore wordt gebracht. Maar is het niet juist de kracht vanuit een andere positie naar je eigen organisatie en rol te kijken om zo je geest te scherpen. En gezien de dynamiek en het enthousiasme, die ik die middag voelde denk ik dat ABN AMRO met de Uitmarkt Businessdag voorziet in een belangrijke behoefte van cultureel Nederland. Mijn hart ging er in elk geval sneller van kloppen.

Categories: Cultuur, Sponsoring, Samenwerken

Tags: ABN AMRO, Uitmarkt, Uitmarkt 2015, cultuur, Museumplein

Comments: No comments yet

Post a comment