0

Wanneer verschuift de focus in sponsoring van sport naar cultuur?



Doorkijk Lakenhal LeidenDe overheid heeft de culturele sector de opdracht gegeven om meer samen te werken, ook buiten de eigen kring. Tegelijkertijd zoeken veel bedrijven naar een manier om hun merk te versterken. Story telling en content marketing zijn op het moment leidend in marketing. Bedrijven willen een passend verhaal toevoegen aan hun beleving, waarbij passend staat voor de verbinding met hun missie en gewenste merkwaarden. Een merk versterken met story telling is het doel.

Een plus een is twee, zou ik zeggen, want wie is er beter in het maken van mooie content en het vertellen van verhalen dat de cultuursector? 

Een partnership met de juiste culturele instelling kan een mooie manier zijn om een aansprekend verhaal te vertellen. Uit het onderzoek onder ruim 5.800 Nederlanders dat Hendrik Beerda Brand Consultancy half juli publiceerde, blijkt eveneens dat cultuursponsoring ook voor de versterking van het merk interessanter is dan sportsponsoring. 

De balans tussen sport en cultuur


Ook zien we in Nederland in het algemeen meer interesse voor musea, mede ontstaan door  de noodzaak van de cultuursector om geld binnen te halen, nu de overheid zich terugtrekt. Bovendien is er hierdoor is er meer aandacht voor cultuur. Musea zijn op zoek naar nieuwe doelgroepen en nieuwe manieren om het publiek te bekijken. Voor bedrijven wordt het daardoor makkelijker om deze te vergelijken met hun eigen doelgroepen. Hierdoor moet de samenwerking wel makkelijker worden, lijkt een logische conclusie. Zo eenvoudig blijkt het echter niet. Uit het rapport van de Raad van Cultuur blijkt dat trend is dat sponsoring van kunst en cultuur afneemt en dat de samenwerking tussen bedrijfsleven en kunstinstellingen bovendien complexer wordt. 

Veel bedrijven zetten het grootste deel van hun sponsorbudget op dit moment in op sportsponsoring, is nog maar een kleine groep die kiest voor meer cultuur. Ondertussen ontstaan er wel nieuwe samenwerkingen tussen kunst en wetenschap en worden kunstenaars betrokken bij allerlei maatschappelijke projecten. (zie het rapport van de raad van cultuur). Dit zijn natuurlijk een ander soort organisaties, waarmee de samenwerking blijkbaar vanzelfsprekender is. Hoe komt het dan dat bedrijven geen samenwerking aan gaan met de cultuur sector? Waarom nemen ze de kansen niet om klanten en medewerkers te binden met cultuurparticipatie? Ik ben benieuwd wanneer het zwaartepunt verschuift van sport naar cultuur.

Categories: Partnership, Cultuur, Sponsoring, Sport

Tags: sponsoring, cultuur, partnership, content marketing, story telling, branding

Comments: No comments yet

Post a comment