0

Sponsoring via een stichting: goed idee of afkoop van verantwoord ondernemen?

Locale verbinding Shared ValueIn de USA is een een veel voorkomend verschijnsel: een aparte stichtingen opgericht door bedrijven voor sponsor doeleinden. Werken met een stichting zorgt voor een fiscaal voordeel. Het nadeel is echter dat de stichting ervoor kan zorgen dat maatschappelijke betrokkenheid deels buitende de organisatie gelegd wordt.

Via een stichting krijgen medewerkers bijvoorbeeld de kans om zelf community doelen te kiezen. Het mooie is dat medewerkers zelfs in hun omgeving kunnen helpen waar het nodig is. Het verhoogt dus de betrokkenheid van de medewerkers en bij de samenleving. Door de 'knip' die een stichting legt met de organisatie verkleint het echter de kans dat de organisatie er van leert, mede omdat de link met de core business van het bedrijf vaak niet gelegd wordt. De activiteiten raken daardoor ook minder snel de kerncompetenties van de medewerkers. Bovendien kan het het idee voeden dat een bedrijf geen maatschappelijk relevante bijdrage hoeft te geven en dit ‘gecompenseerd’ kan worden. Bedrijven met een foundation waar alle sponsorgelden ondergebracht zijn, maken minder snel een connectie die een ‘shared value’ aanpak mogelijk maakt. Een stratigische partnership vanuit een stichting is eigenlijk onmogelijk omdat een stichting een aparte organisatie is. 

Toch zijn er mooie voorbeelden van stichtingen, waarbij bovenstaande nadelen geen rol spelen, bijvoorbeeld omdat de stichting slechts een van de sponsordoelen is van de organisatie. Een voorbeeld is ‘Wings of Support’ opgericht door de medewerkers van KLM en Martinair. Deze op